Facebookfanpage

Een grote passie in mijn leven is American Football. Sinds mijn vijftiende speel ik in Rotterdam bij de 010 Trojans. Naast het spelen van de sport zit ik in de marketing commissie van de club. De marketing commissie houdt zich bezig met sponsoring, PR en het organiseren van evenementen. Ook social media valt onder deze commissie. De club is actief Twitter en Facebook. Op Facebook waren verschillende groepen actief, zowel open als gesloten groepen. Maar er zat geen strategie achter de verschillende groepen. Daarom heb ik met goedkeuring van het bestuur het Facebook gedeelte tot me genomen. In een andere artikel beschrijf ik hoe bedrijven Facebook kunnen gebruiken. 

Er zijn grotere, positieve veranderingen in de club gaande.  Het bestuur had als doelstelling gesteld om de naamsbekendheid te vergroten. Als marketing commissie hebben we verschillende veranderingen door gevoegd om dit doel te behalen. Social media moest er ook aan geloven. Er is du besloten om een Facebookfanpage op te starten. Voorheen moesten mensen zich toevoegen aan een groep van de 010 Trojans, dit werkte niet naar behoren. Daarom moest er een fanpage opgezet worden. Het voordeel van een fanpage is dat mensen doormiddel van ‘liken’ op de hoogte kunnen blijven. ‘Liken’ is laagdrempelig vergeleken met toevoegen van een groep. Hierdoor kunnen we meer mensen bereiken. De bedoeling is ook dat de fanpage wordt bijgehouden door de marketing commissie. Hierdoor wordt er speciaal content gecreëerd voor de fans van de 010 Trojans. Dit betekent dat de communicatie naar buiten veel duidelijker wordt. Voorheen was er geen duidelijke scheiding tussen interne en externe communicatie. Sommige berichten waren bedoeld voor fans en andere voor de spelers.

De fanpage werd aangemaakt met een bijbehorende omslagfoto en profielfoto. Als profielfoto is gekozen voor het logo van onze club. Er is hiervoor gekozen omdat de meeste mensen alleen berichten op hun startpagina lezen. Je profielfoto wordt relatief klein weergegeven op de startpagina hierdoor moet de profielfoto duidelijk en herkenbaar zijn. Het maken van een fanpage is zo gebeurd, alleen het onderhouden is lastiger.

In het begin wisten we relatief veel ‘likes’ te ontvangen omdat mensen binnen de club de pagina gingen ‘liken’. We plaatsen videomateriaal van onze wedstrijden online en op deze manier wisten we mensen te bereiken. Het aantal ‘likes’ bleef rond de 200 hangen. Alle mensen binnen de club en de vaste fans hadden de pagina ‘gelikd’. Het werd toen rustig op de pagina. Er werden minder mensen bereikt en er kwamen minder ‘likes’ binnen. Ook werd er minder gereageerd op berichten waardoor de waarde van de berichten lager werden.

Het was duidelijk dat er een nieuwe strategie bedacht moest worden om meer traffic te genereren en hierdoor ook de naamsbekendheid te verhogen. Alle leden binnen de club werd gevraagd om hun vrienden uit te nodigen de fanpage van de 010 Trojans te ‘Liken’. Binnen een week tijd ging het aantal ‘Likes’ van 200 naar 640. Hiermee staan de 010 Trojans in de top 3 van American Football verenigen in Nederland. In een week tijd werden ongeveer 10.000 mensen bereikt. Met meer ‘likes’ heeft de huidige content kans om meer mensen te bereiken. Met opkomende seizoen in zicht biedt dit kansen om een grotere naamsbekendheid te creëren en meer mensen te binden aan de club. Het bestuur van de club is erg tevreden met de huidige fanpage op Facebook.

Bekijk en Like de Fanpage van de 010 Trojans.

010 trojans facebook

 

 

De lessen in online marketing en de gastcolleges hebben bijgedragen bij het maken van een succes van dit project. Tevens het interview met Erik Lambrachts, eigenaar van internetbureau Klik&Steen heeft geholpen in het realiseren van dit project. Voor meer informatie over het maken van een fanpage op Facebook lees het volgende artikel.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s